Thursday, March 08, 2007

300 (the movie) and Craigslist.org

The other day I was surfing around in the salty waters of the internet, and found two very interesting things:

First: www.craigslist.org, It is a very helpful directory of so many things posted by the internet-dwelling people themselves. And it has EVERYTHING, even in Puerto Rico! It also has things from other countries (but I haven't bothered to see that far), but it would/could be an interesting starting place for people looking for... let's say: housing in Las Vegas and/or San Francisco and/or New York *Joel looks at the ceiling as if playing dumb*. But, the interesting part is that EVERYONE I know seemed to have known about this website and NO ONE cared to share it with me *Joel grumbles*.

Second: I also found a longer and "unedited" (or, as the title say rated "R") trailer of the movie 300 in Youtube. It starts on the 15th of March in Puerto Rico, dang it; we just have to wait a little longer. But, in the meantime, enjoy:


Monday, March 05, 2007

De Gabriel García Márquez, de Luis López Nieves y de diatribas a partir del periódico

Resulta que en las navidades finalmente leí Cien Años de Soledad, quién lo escribió (todos a coro por favor): Gabriel García Márquez. Pues sí, la leí. Yo siempre andaba con el cargo de conciencia de que la gente comparara algo o algún evento con "Macondo", esto es macondo, Joel, me decían; o simplemente, de momento decían: macondo. Y yo, en mi impulso a protegerme de mi propia ignorancia decía: "sííí, eh sí". Pues les informo que ya sé qué pasó en Macondo y ya puedo ponerle los puntos a las íes (o los acentos). Macondo tan increible pero pasó.

Pues, de pronto Hoy leí el periódico. No sé si había dicho, o si he escrito alguna diatriba mala sobre mis lecturas del periódico... me explico. Es que, cuando leo el periódico a veces me entran unas ganas de hablar malo y de insultar. Porque algunas noticias me revientan.

1. Entre estas noticias que me revientan aparece una sobre Al Gore y su consumo extremo de electricidad, comparado con el consumo de las casas promedio de Estados Unidos. Y yo en mi mente: ¿pero qué carajo le importa a la gente? Si es hasta de esperarse, y poco lógico, porque primero: la casa de Al Gore es cuatro veces más grande que una casa normal, por lo tanto, es natural y presumible que su casa consumirá una cantidad de energía de acuerdo a su tamaño, en otras palabras, consumirá 4 veces lo de una casa normal. ¿Que eso va contra su posición verde sobre el planeta? Sí, seguramente. Ah, pero a eso no se le dio importancia en la noticia, se mencionó de pasada que está instalando paneles solares para reducir el consumo.

2. Steven Spielberg tenía un cuadro robado sin saberlo. ¿Y?

Entre otras noticias, que ni mencionaré, porque no tengo ganas de gastar muchas energías para cosas negativas.

Pero, sí tengo que mencionar el interesantísimo y bastante logrado homenaje a Gabriel García Márquez. Interesante por demás saber que también a las celebridades escritas (con eso quiero decir: escritores) sean abordados como los paparzzi abordan a los famosos, aunque, a juzgar por lo que hay en el periódico, hay una adoración o, mejor dicho, un respeto para con el famoso escritor.

Lo que me atiene a escribir hoy (y salir de la durmiente inactividad que impera desde el lunes en este blog) es comentar sobre lo que escribieron sobre Márquez los escritores invitados de El Nuevo Día.

1. Rosario Ferré: dice que, Cien Años de Soledad no se lee como se leía antes, que es una novela ha envejecido y que ha llegado al punto de estar "dated". Entonces, yo, que la leí el otro día y en mi ingenua juventud, creo que es una de las novelas más arriesgadas que he leído, una de las novelas más refrescantes que he leído; y yo nací el otro día (figuratively speaking, of course) y no he leído la mitad de lo que ha leído mis compañeros en mi maestría, pero puedo encontrar la originalidad y la sapiencia con la cual se escribió, y puedo sentir el gusto y el entretenimiento que me provoca, como una buena película, como un buen vaso de ovaltine, como una rica ducha en la lluvia. Entonces, me pregunto: ¿yo caduqué? Mi libro favorito se llama: Caracol Beach (que se lo recomiendo a toooooooooooooooooooodo el mundo el que quiera leer), y ese libro se publicó en el 1998, y yo lo vine a leer como en el 2000. Es verdad que han pasado unos siete años pero, en cuanto a libros eso no es tan viejo. Y encuentro en Caracol Beach encuentro una cinematografía estupenda, que es cónsona con la cultura y la vida actual, que toda es rápida y escénica. Además de que tiene ese saborcito macondiano de que: "uuuu, qué cosa más increíble, pero pasó". Y comparo, y Cien Años de Soledad es semejante, escenas, vida y personajes. No creo que haya caducado. Para nada. Ahora tengo que ponerme a leer algunas de las novelas de Rosario Ferré para ver cuánto compara Cien Años con sus novelas, las cuales, aunque confieso que no he leído ni un "excerpt" de Ferré, no me llaman la atención, y el comentario popular sobre sus novelas tampoco es muy alentador (en ese sentido tendré que desmentirme, si es que me desmiente).

2. Mayra Montero por otro lado habló sobre esas líneas que se trazan en la vida de uno sin uno darse cuenta. Y que en la de ella, Cien Años de Soledad es una de esas líneas. A ver, ¿qué líneas yo tengo? Así que recuerde (y que la gente pueda recordar, porque yo sé de líneas que sólo a mí me conciernen, por ejemplo: que gracias a la escuela superior en la que estuve, ahora decido a escribir)... Pues así que recuerde... no sé... no recuerdo. Porque podría decir las Torres Gemelas, pero eso no cambió mi vida (la de mucha gente sí, pero no la mía), o podría decir la película Titanic... no sé... pasemos al próximo.

3. Luis López Nieves, entonces aquí es a donde quería llegar. Y aquí es donde tengo que controlar mi diatriba. Y no por lo que él escribió, sino por la sarta de comentarios que ha producido. De entrada el mensaje está claro, "Puerto Rico es un lugar imposible (o difícil) de entender para los extrangeros", que habría de vivir en este país para comprenderlo (un poquito). Pero entonces, hay otra cosa que preguntarse, a la que López Nieves ahora se enfrenta: ¿estará diciendo la verdad o es esta otra de sus incursiones en la historia trocada que escribe? Yo voto por la verdad. Porque así es como se deben tomar las cosas escritas en el periódico (un comentario bastante juvenil (por no decir "blonde"), lo sé, como decir: porque eso salió en las noticias, tiene que ser verdad, pero bueno, no se puede ganar en todo). Así que hay que decidir en ese aspecto. Pero, aún así, ese aspecto no viene al caso, porque el problema o la situación es que Puerto Rico es difícil de entender. Y bueno, lo que me molesta son los comentarios al escrito, pues la mitad de la gente se tomó el relato a pecho. ¡Por Dios! Algunos hasta "informaron" o "aclararon" que doña Fela trajo la nieve en vagones y que NO la tiró desde un avión. Yo la verdad no sé qué pasó, ni me interesa. ¡Pero el punto es el absurdo de que trajo nieve! Por más buena que ella fuese... Entonces, otro punto: la gente no se puede salir del ámbito político y defienden a los que menos tienen que defender... y no se dan cuenta de que la verdad es que Roselló sí gobernó 8 años y muchos de sus subtrabajadores están pagando sus corrupciones... para luego él volverse a postular.... mira, no voy a repetir. La cosa es que esos son "facts", uno no se lo está inventando. Y, finalmente, el punto de vista de García Márquez es de alguien que no sabe mucho sobre un tema y lo mira desde el punto de vista que ha creado de acuerdo a lo que sabe. A ver, dime tú, Joel, qué dirías de visitar la Antártida: "uy, pa la Antártida yo no voy, porque allí hace un frío, ¿y si esos leones marinos me atacan? ¿Y si hay una tribu rara que me quiera cocinar en fricasé?". Seguramente los de la tribu se sentirían un poco aludidos y molestos. ¿Pero de verdad me pueden culpar? ¡Si no sé un rayo! Y lo que sé me lo dicen o lo veo por ahí en el periódico o en las noticias (los que ya dijimos que no eran métodos de información completamente confiables y fehacientes). (Y la Antártida no fue un buen ejemplo, lo sé, ¿pero me entendieron?) (si no, mándeme un comentario, que se lo explico de nuevo).

Y hasta aquí esta edición editada de editaciones editoriales. (you figure it out).

Ps.: asignación: (para ustedes) leer Caracol Beach, de Eliseo Alberto; y después Cien Años de Soledad y escribir un ensayo de siete páginas de las semejansas y/o diferencias entre las novelas y su trasendencia para con los años del presente 2007.

Tuesday, February 27, 2007

Heroes and The Black Donnellys

Bueno, tengo que hacer un cojonal de cosas, pero tengo que ver Heroes... y tengo que decir de ello y de la nueva serie que le sigue: The Black Donnellys

Ya he escrito unas cuantas cosas sobre Heroes (clickea pa la primera, y clickea pa la segunda) desde que empezó el año pasado, de que los primeros seis episodios eran una cosa horrible en la que no mucho pasaba (excepto el primer episodio, claro). Y yo dale que no pasaba nada, que era aburrido, que me estaba defraudando, que si paquí, que si pallá... Y RPGdude me decía: "es que ellos están seteando el pace", y yo contestaba: "¡pero Dios, cómo prueban mi lealtad, esos malditos de NBC!". Recuerdan que los primeros episodios tenían un cojonal de cosas, de episodios y escenas pendejas que no funcionaban para mucho (excepto "eye candy"), y que en los episodios querían abarcar demasiados personajes a la misma vez, lo que resultaba en una cosa sosa.

Pues, finalmente están haciendo las cosas como deberían hacerlas. Ahora los episodios se concentran en ciertos personajes en específico y luego en el próximo los olvidamos pa seguir con los demás. ¿Entienden? Bueno, si ven Heroes sí entienden. Pero, vamos al punto. El punto es que me decían: "Joel, eso es que van a hacer como en la serie Lost", y yo: "Pero es que yo no veo Lost". Así que no sabía. Y entonces ahora me digo: "Y si Lost es así como Heroes, ¿de cuánto me estoy perdiendo?" Anyway, la cosa es que Heroes ESTÁ CABRÓN. Finalmente hay algo en la televisión que es medio SciFi, pero no barato (como algunas cosas que se ven en SciFi Channel), y además dramático. Woohoo! ¿Qué más se puede esperar? Drama con súper poderes. Acción, emoción y súper poderes. La envidia que me da de no tener súper poderes.... ¿Y ya dije que habían súper poderes? Heroes no es lánguido en el uso de sus poderes como en la boba película de Superman Returns (worst superheroe movie ever, after The Fantastic Four), ni tampoco se están aguantando a usar los súper poderes, como lo hacen en The 4400 (el cual, a pesar de ello, está cabrón, me pregunto cuándo empezará el nuevo season).

¿Y qué me dicen de ese twist de hoy? ¡El padre de Hiro es parte de la conspiración del tal Mr. Linderman! Cuando lo vi, dije: "pérate, ese no es... el pai de Hiro". Super awesome, cómo están uniendo todas las cosas... quiero ser escritor damn it!

Heroes se está quedando con el canto, sin duda.

Y hoy empezó la nueva serie: The Black Donnellys.

Qué cosa tan brutal. Desde que vi los previews del programa estaba pegao. Es algo como, The Godfather mezclao con The Sopranos, mezclao con la películas Sleepers, y con Stand by Me, mezclao con un no sé qué que lo hace tan y tan memorable. El primer episodio es una joya, y más aún con el look que tiene, es una película el condenao programa. Una verdadera delicia entretenitativa (nueva palabra, patentizada).

Estoy viendo demasiada televisión.

Monday, February 26, 2007

Perdío o una pregunta de los óscares

Quizá a muchos no les paresca... pero a mí sí. Ando perdío. Es que tengo un chorro de cosas que hacer (especialmente que escribir) para las clases de la maestría. Y pues...
Pero, no worries people, por ahí vienen reviews de películas como: Bridge to Terabithia, y The Number 23.

Pero, para no dejarlos con las ganas de alguna cosa interesante, tiraré la pregunta siguiente:
¿No se preguntan cómo es que, específicamente, se juzgan las películas de los óscares? Porque al final de los óscares ayer, dieron como un disclaimer de "quiénes" lo hacían y una descripción general de que: escritores juzgaban los screeplays, directores juzgaban directores y así sucesivamente, pero, ¿Cuál es el proceso preciso? ¿Se sientan y discuten las películas y luego votan en anonimato? ¿O simplemente se sientan un día a mirar películas (de las tantas que hay) y tienen un "ballot" y votan cada vez que salen...? (¡porque eso lo puedo hacer yo!) ¡JA!

bye

ps, tampoco he podío pasar por blogs vecinos, pero ya mismo, eh!

Friday, February 23, 2007

Movies, Movies, Movies

This blog is quickly becoming a Movie place...

So, to aid that sense here are some promising upcoming movies:

Así de pasada:

Grindhouse; Robert Rodriguez and Quentin Tarantino. A movie that you just have to see the trailer to know that it is just senseless, mindless, unfounded violence just for the fun of it, and I love it! And it's two movies in one! You cannot loose with that!

Next is:
The Host; this is a monster movie but with depth (or at least that's what I can draw from the trailer), a disfunctional family gets together to save their youngest sibling (well, the trailer actually says that) from a horrifying creature that terrorises Korea. A tragic-comedy filled with the absurd, it has to be a winner... (I wish this movie would be shown in Puerto Rico).

Iraq in Fragments; Oh gosh, this looks like its going to be a powerful documentary, I mean, even talking about the trailer gives me goosebumps... watch it, you'll see.

Sunshine; science fiction in its most beautiful form, and with a title like that it has to be poetic and bright.

And
300; there are no words to describe the look of 300. Amazing would be too short. And the best part is that it opens in two weeks!

Tuesday, February 20, 2007

Cuando la lluvia finalmente cae

Hace más de mes y medio que no caía una gota de agua por estas tierras. La temperatura, a pesar de que han sido más altas de lo normal, ha estado fresca. El sol estaba tan y tan brillante y tan fresco que solamente llamaba para que se fuera a la playa. Entonces, en las noticias, los meteórologos no tenían mucho que informar en cuanto a las condiciones del tiempo, trataban de rellenar sus segmentos, pero cuando uno veía los mapas, no había nada de nubes por ninguna parte circundante de Puerto Rico. Y anunciaban que ha estado muy seco para la época del año, que la época seca usualmente es en Cuaresma. Y, debajo de esas informaciones, lo que insinuaban era el peligro de una sequía.

Entonces, ayer, a las cinco de la tarde, el cielo se nubló de la manera más espectacular que jamás yo haya visto. Quizás sí lo había visto así de gris, pero después de tanto tiempo con el sol brutal y complaciente, ver el cielo así de nublado conmueve. Y más a mí, que me encanta la lluvia y la nubladera. Las nubes se revolcaban las unas entre las otras, como si fuesen olas embravecidas del mar. Caminé debajo de las nubes, pequeñas gotitas se les escaban de sus brazos, pero el cielo no se dejó caer. Quiso aguantarse para que cuando finalmente dejara caer su agua, la disfrutáramos como una bendición, o como un orgasmo.

Entonces, amanece Puerto Rico con el frío de un rocío que ha caído en chubascos, con la lluvia que se desborda desde el cielo a ratitos, y que arruya sanamente y humedece las raíces sedientas de las gramas, las plantas y los árboles. El sol está cubierto de una cortina gruesa, y parece que la tierra languidece, pero es así como vemos la grandeza del planeta, la maravilla del movimiento, del cambio, de las metamorfósis, y la maravilla de lo que es crecer y vivir.

Sunday, February 18, 2007

Low Sugar Frosted Flakes
(they're greeeat!)

Motherfucker!

I have had a painful craving of Frosted Flakes for more than a week, because either I couldn't have them because I was late for work, or there was no milk... And I would see the blue box, with the tiger on the front saying: "they're greeeat", everyday on top of the counter waiting for me to pour the cereal on a deep dish bowl and then let the milk wash them all over, white and silky...

So then, the day finally arrived, I was going to eat the Frosted Flakes. I checked the refrigerator for milk. There was a full galon. I took a dish, I opened the box, I ignored the fact that it said 1/3 less sugar. I listened to every flake tinkling on the bowl. I did notice that the flakes were not as snow white as they usually are, and remembered the low sugar thing, and thought: "hmm, they actually put less sugar on them... Then I poured the milk, and the flakes crackled with pleasure. I took a spoon, sunk it into the see of cold cereal and took a bite. It was bliss. The fist bite that is. Then, I noticed that it was tasting more like Corn Flakes instead of Frosted Flakes. Motherfuckers! It was almost Corn Flakes. When the milk had time to settle all of the sugar went to their ass. There was no sugar! You can imagine my indignant face. The cereal was insipid, the milk tasted like sole milk, not a trace of sweet in it, and the flakes became bland; not to mention that, because they had not enough sugar they also became soft really fast (like stupid Corn Flakes) Ugh. In the end, I had to comply though, because I was hungry... But next time I want my FULLY SUGARED FROSTED FLAKES BITCHES!

Friday, February 16, 2007

Joel's Movie Review:
El Laberinto del Fauno / Pan's Labyrinth

Reseña: El Laberinto del Fauno
(English Version tomorrow) (maybe)

Una semana antes que El Laberinto del Fauno saliera en los cines de Puerto Rico, una amiga mia se conectó en el messenger desde Cuba, yo tenía como nickname: "El Laberinto del Fauno empieza el Jueves", o algo así... Pues mi amiga, después de los necesarios "holas-cómo-estas", me dice: "Yo la vi hace tiempo, es buena, pero no tan buena, porque es media lenta y un poco aburrida". Y como que me bajó la película del pedestal que yo la tenía, aún sin haberla visto.

Pero anyway, no me dejé y fui a ver la película, con el backeo (o respaldo) de los críticos de www.rottentomatoes.com, que le tienen un 96%. Y pues, aunque la película me encantó, creo que puedo estar de acuerdo con mi amiga un poquito, pero también tengo que decir que a mi me gustan "la mayoría" de las películas lentas, especialmente si son de guerra y/o fantasía.

El Laberinto del Fauno es otra de esas películas que están echas para verse, como había dicho en el review de Children of Men. Es totalmente un espectáculo visual. Desde que empieza la película se nota el tono de Fantasía/Guerra, con los carros antíguos cruzando un bosque lleno de luz.

Es un cuento en su máxima expresión clásica, presentación de personajes y ambiente en las primeras escenas y lo que sigue es todo personajes personajes personajes. ¿Qué quiero decir con esto? Pues que el resto de la película es el desarrollo de... (*Joel cuenta los personajes en su mente*) ...de, por lo menos, seis personajes principales. Primero Ofelia con su obsesión por los cuentos de hadas y su inata curiosidad por las cosas. Segundo, su madre, (olvido su nombre), embarazada, enfermiza y pues... resignada casi. Tercero, el Capitán Vidal, desde el primer close up sabes que el tipo es psycho, está completamente erguido y sosteniendo un reloj de mano, su primera línea en la película es: "Quince minutos tarde", y lo dice con una desazón y una temeridad horrible, la cual no te cabrá la duda de sus inseguridades y de las atrocidades que hará en la película (y las cosas que el suceden). Cuarto, la sirvienta de la casa, Mercedes, quien tiene que ocultar su real identidad del capitan, porque ser parte del grupo disidente al gobierno de Franco en España; ocultamente quitándole cosas al capitán para llevárselas a los grupos escondidos en el bosque. Quinto, el doctor, quien tiene que cumplir con todos los mandatos del capitán sin chistar, pero que se reinvindica al cuestionarle sus métodos. Y claro, el Fauno, "hay que tener cuidado de los Faunos", dice una línea, de más está decir que el fauno se veía súper, está en el mismo lugar del Balrog y los Ents en Lord of the Rings. Simplemente mágico: una mezcla de cara de venado, con una piel azulosa que transluce, cuernos de cabra montés, y con ramas de árbol en la espalda que lo camflajean. Otra de sus particularidades es sus sonidos, cada vez que se movía se escuchaba el rechinar de ramas de árbol y el retumbar de sus pesados pasos...

Pero, de vuelta a la construcción de la película. Es clásica, como dije: la niña Ofelia tiene que pasar tres pruebas para ser la princesa del laberinto (o del underworld). Esto se entrelaza con el conflicto del capitán, quien tiene que deshacerse de las fuerzas disidentes (les digo así, porque de verdad puede ser cualquier fuerza disidente, y no necesariamente las opuestas a Franco, esa es la magia de la universalidad). Hasta que llega el punto en que las dos historias no pueden evitar juntarse. La madre de Ofelia, por quien el capitán no siente nada, pero quiere que el hijo nazca a toda costa, cae con mala barriga y Ofelia y el capitán tienen que compartir un banquito afuera del cuarto, él esperando que el hijo nazca saludable, y ella esperando que su madre sobreviva. Una escena obligada, que se reflejará en el final de la película, cuando Ofelia se robe la más preciada posesión del capitán: el recién nacido.

Detalles interesantes: Dos persecuciones. La primera tiene que ver con la otra criatura fantástica de la película, que le llaman "el hombre pálido", seguramente porque era sumamente jincho... Priceless. La tensión de esa escena es estupenda, aún cuando sabes que el hombre pálido va a correr, te quedas en tensión. Lo grotesco del personaje en contraste con un suntuoso banquete en una mesa... súper. (By the way, miren la pintura de al lado, es de Goya y fue una de las inspiraciones, sino LA inspiración de este "hombre pálido"). La segunda persecución se da en el laberinto en sí, algo que me recordó al clímax de la película "The Shining", en que el tipo persigue al nene en el laberinto del hotel en medio de la nevada, pero la diferencia estriba en los resultados, los cuales no deberé decir porque les daño la película (más de lo que ya lo he hecho) :-)

Pero, Joel, ¿por qué te defraudó un poquito? Bueno, pues porque esperaba ver más por parte del fauno, esperaba verlo en más acción, pero se limitó a ser un personaje difícil de comprender, un poco de cizañero, un poco de mandón, un poco paternalista, pero muy poco de acción de su parte, pero chévere aparte de ello. Igual me sucedió con el hombre pálido, pensé que sería una fuerza opositora súper presente en la película, pero resultó ser sólo un episodio, que aunque memorable, me dejó con ganas de más.

¿Qué cosas son el fuerte de la película? Pues, como dije, los personajes completamente desarrollados, el final de la película, y el morbo gráfico de las escenas, que no se limita solamente a grotescos momentos de sangre sino también a los detallados sets: el laberinto, la antesala al underworld, el cuarto de Ofelia, el cuarto del capitán, el comedor del hombre pálido, el bosque, y como a mi me encanta la lluvia, pues las escenas con lluvia son las mejores. También el hecho de que hay momentos larguísimos sin una línea de diálogo, que solamente son hechos para VER. Y la edición es precisa e intuitiva, un montón de deslices entre lo ficticio y lo real: en particular uno cuando Ofelia le habla a su hermano dentro del vientre de su madre, la cámara baja, baja, baja hasta atravesar el vientre donde escuchamos el eco acuoso de Ofelia y vemos el bebé y sigue bajando hasta pasar la cama y el piso de abajo... Otro de los fuertes de la película es la música, es tristona casi toda, pero sobretodo tiene una amplitud y un sentido del espacio que uno puede vivir; además de que también es tierna y misteriosa, como el "lullaby" que da comienzo al trailer en inglés, lo cual es premeditado, es para dormirte (literalmente) y contrastar (y sorprenderte cuando menos te lo esperes) con los horrores humanos y visuales que se presentan.

Le doy A de 3.90 al Laberinto del Fauno. Sí vale los siete pesos.

AAAH! Se me olvidaba: ¿Por qué será que la película se llama: "Pan's Labyrinth" en inglés si en ningún momento se dice el nombre del Fauno? ¿Será alguna referencia a Peter Pan? Por favor, alguien que me ilumine.

Próxima película: Bridge to Terabithia

Wednesday, February 14, 2007

Hypocrisy vs. Lies

A dilema rose up inside me: "Good, I'm not a hypocrite, but what is of me when I lie?"

What is the difference between one and the other? One has to do with the way we act, and the other with the things we say. Can you be a liar without being hypocrite? Or viceversa? It's not like I lie on a minute by minute basis (and studying a masters degree on creative writing doesn't help), but who doesn't lie?


Oh, gosh, I post this on Valentines day, how depressing...

(or on the other hand, posting it today is kinda clever...)

Tuesday, February 13, 2007

Non-Hypocrisy

Again: the most unexpected people surprises you at the most unforseen moments, and in the most unimaginable ways.

There is this girl at work (she is beautiful, I shall add), she's volatile: anything may set her up into an angry rampage, well, not anything, but she is easily angered. She is a small girl, of course, the smaller the raunchier... She doesn't have children, but she almost have adopted her nephew. And you can see her sweet side when she is with him. I was also surprised one day to see her playing with a Gameboy Advance at work, she was helping the daughter of some other employee to pass a stage of the game Finding Nemo (go figure!, such a childish game!), so, when I say: "I never thought you'd be of the kind who played video games", she answers: "well, I've played a lot with el nene" (el nene, being his nephew, whom I'm sure she loves as if he were hers). It was a sight.

So, because she is feisty I like to tease her; we tease each other mutually actually, one of those things to get past the day of work... She is inmune to pinches, you can pinch her anywhere and she would say: "Doesn't hurt", and she would say it like a child would say it just to show you that he/she is tough enough. So I pinch her again. Then she pinches me, and I yell (I guess I have better pain receptors than she does!). Then, I resort to poking... poking with the goal of making her jump. It doesn't work either, she's a "ticklish silente" (I just made that up), it means that she is ticklish, but barely. And so, I loose again, because you have to just put a finger on my ribs and I'm jumping.

Now, to the point of the story: So, one of those days, I'm not sure what we were doing... probably I was filling a glass of juice... she was in the way, and something happened: maybe the glass fell and she grabbed it and filled it up again; or maybe she set a coffee cup for me on the coffee maker... I'm not sure (we all do these things for each other). The thing is that she does whatever it was and she saves me and says:

"That's how much I love you" (Eso es pa que veas lo mucho que te quiero).

I smile and, while we keep filling up drinks, I repeat what she says: "That's how much you love me..." (...Lo mucho que me quieres...).

She hands me the juice or the coffee and adds: "It's because you're the only one who's not a hyprocrite".

And a rush of blood floods my head and my face, and I stand still for an unperceptible second, and I smile... She keeps doing what she's doing and immediately adds:

"And you know how I am with hypocrisy". I should know, there are some people she doesn't stand at work, and she gets bitchy with them.

Then, with embarrasment, pride and humbleness at the same time, I say: "You don't know how much that moves me".

"It's true", she says, and walks out of the drinks station.

I don't remember much of rest of the day, and by nature I have horrible memory, but that moment I will remember for the rest of my life.

Friday, February 09, 2007

On Random Encounters

Sometimes when you least expect it, something nice happens. The other day as I was riding the bus to Sagrado Corazón (the university, for those puertorricanly impared), and as I was giving some thought regarding the subject of the previous post, and as I was reading and/or doing some assigments for the grammar class I'm taking... guess who came waltzing in through the center hall of the bus? The BLOGMACHINE himself! And I'm like: "no, that cannot be him". And then, he sits right across from me on the bus. And I say to myself: "I should say something clever", but then again, I'm not that kind of person. So I just said:

"I like your blog". In my mind I was imagining that I was him, and he was me. He was probably thinking something like: "what the hell did this guy just say? ... waaaait ... he said blog?"

So, he stares at me with a kind of bewilderment. And he says: "¿sí?"

"I'm Joel", and an awesome sense of calmness falls over him. I mean, he was probably still thinking that I was some psycho wearing long white sleeves, dress pants and a black apron, because I'm weird like that, and I wear the uniform until I get off the bus at whatever stop (and remember I work in a restaurant).

And so, it begins a very akward conversation between two people who meet at a very unexpected moment. The two of them are surprised: one by the fact that the other appeared out of thin air at the random-est place ever, and the other is surprised because of the nerve of the other in saying "hello" at some stranger (well, not stranger, he just didn't know who I was, but I knew him).

I don't even remember what we said. We talked about "los changos" (I'm still waiting on a faithful translation of "chango" [a raven-like bird, look two posts down]). Anyway, my stop was the next one, so it was a quick meeting, but it was cool. It's not like everyday that you can meet a celebrity on the public bus.

Thursday, February 08, 2007

On Friends who Forget

I have a friend that I haven't seen in a long time. He is the kind of person to whom you would get attached to very easily. I don't know how, and I don't know why; wait, that's not right, I do know how and why: because he has a charisma that not many people are capable of having (or probably it's just that I'm antisocial) and people just look for him as if he were some kind of ambrossia. And no, I didn't get attached to him easily, it was a long process of friendship since high school (and right now I'm doing a masters degree, so start counting). Yes, I envy/envied him. The thing is that, after a while those people wouldn't show up anymore, not in conversations, not in get-togethers... And I would always ask: "what happened to Fulano or Fulana", "oh, I don't know", he would say. They would fall into a kind of suspended oblivion... until they finally dissappear and are never brought up except in rare occasions of remembrance.

The thing is that we've fallen out of communication for some unexplainable reason. Or there IS an explanation, but hard to pinpoint, or hard to express: One of us started to not be aware of the other and so on and so forth until there was no other. It's a kind of lazyness or it's probably carelessness. Which leads to think that we never really... cared much... I would like to think that we've just forgotten about the other (I clearly haven't, but I'm also proud in terms of him, [I'm humble with a lot, if not the rest, of the people] but that's because I've "known" him for half of my life). It saddens me. I've talked here about the thin line between love and hate, also about the line between love and forgiveness, but I don't hate, I just resent the fact that I've also fallen in to the category of "the forgotten ones". The worst thing is that I've done the same thing with some of my friends too, and I am so ashamed now that I see it. So ashamed that I don't know how to go back. I guess I'll have to forgive that resentment now, get some courage and see what happens. Because, I need my friend.

Wednesday, February 07, 2007

El chango inválido

El otro día, mientras esperaba la guagua frente a Kmart en Plaza las Américas, vi un chango inválido. Sucede que en esa parada hay dos árboles a donde se pasa una bandada de changos malvados. (Para los que no sepan lo que es un chango, aquí una descripción: (los demás pueden saltar este paréntesis y el otro) (y los vagos pueden mirar la foto, que es la única que encontré y que había en internet (creo)) un chango es un pájaro completamente negro, tan negro que es imposible ser más negro, es un negro limpio y lustroso, de unas plumas finas, las patas son igualmente negras y flacas, y, sí negras, un negro carbón que brilla. El pico es recto y los ojos son un anillo dorado rodeando una pupila negra. Los changos se la pasan buscando comida que la gente tira por ahí, pero son mejor recibidos que las palomas, por alguna razón. Y hacen un ruido como de cuervo pero mucho más agudo, menos ruidoso, y menos ronco). Pues me encanta mirar los changos, porque son unos pájaros inteligentísimos. Si le tiras las sobras de un mantecado ellos llegan de la nada del aire, en picada y ojean la cosa, se acercan muy desconfiadamente y comen con rapidez. Además de que parecen ser malvados, se quitan la comida unos a otros como si fueran caníbales hambrientos, y ese parentesco con los cuervos (esos que sacan los ojos) no les ayuda. Pero me encanta verlos.

Resulta que había uno de estos pájaros que cuando lo miro con detenimiento, estaba caminando con la pata doblada hacia atrás. En otras palabras, imagínese que usted camina con sus manos, pero con la parte de atrás de las manos, así doblá para atrás. El chango no parecía importarle, cojeaba pero porque su pata era más corta comparada con la otra. Pero era interesante verlo caminar con sus deditos encorvados así... Un ejemplo de superación animal.

bytheway, si alguien sabe otro nombre para este pájaro, por favor dígamelo, aún si es en inglés o francés o español centro/sur americano o español de España o español caribeño...

bueno, me cansé de este post, me iré ver Family Guy.

y mañana (bueno, iré pasado mañana): El laberinto del Fauno!

I need a personal trainer! :-D

Necesito un entrenador personal, porque cada día engordo...
Y no tengo mucho tiempo pa postear, pero pronto regreso duro.

______________________________________
Because everyday I'm fatter...
And I haven't had much time to post, but I'll come back hard.

Friday, February 02, 2007

Los nenes de la escuela

He ido a unos cuantos blogs, (entre ellos el de Manny) en el que han rememorado recuerdos (claro, si rememoran pues son recuerdos). Les contaré de unos nenes en una escuela que fui que me conmovieron.

Se dice que los niños son las personas más crueles. Y, en cierto modo es verdad, pero hay que mirarlo desde el punto de vista de que: los niños dicen lo ven y lo que sienten y punto.

En mi segundo año de universidad tenía que hacer un trabajo para una clase de guiones. Era escribir un documental para radio, el que consiste en encontrar un tema, encontrar información sobre ese tema y organizarla, unirlo todo de forma artística, entrentenida y chévere, y lo peor para mi: hacer entrevistas, y no sólo hacerlas, también grabarlas.

Pues no tenía opción. Así que, para hacerme la vida menos difícil, hice el proyecto sobre "el efecto o la impresión de la caída de las torres gemelas en niños de 9-12", porque las torres se habían caido el año anterior o dos meses antes, no me acuerdo, la cosa es que había sido reciente. Pues fui a la escuela a hacer el trabajo y entrevistar a cada nene y nena. Fui a la escuela elemental que me vio crecer, una en Bayamón, y un montón de recuerdos vinieron a mi mente, podrán imaginar. Que si los que se besaban detrás del comedor, que si las peleas de gallitos, que si los juegos de volleyball, los de tiritápate, el pasamanos solitario, la glorieta, el árbol con los animalitos esos que parecían espinas, el barranco que había detrás del patio que llegaba a un río en el cual, supuestamente, se vio la virgen maría unas cuántas veces y a jesús... Todas esas cosas.

Pues, no fueron difíciles las entrevistas, todos los nenes querían ser escuchados, que les dieran atención.

Al medio día, justo después que sonó el timbre, cuando ya casi todos los estudiantes estaban subiendo las escaleras hacia sus salones, me senté en un escalón súper alto que delimitaba el pasillo frente al comedor y la tierra del patio, era simplemente el borde del pasillo que quedaba como a tres pies de alto de la tierra. Pues me senté ahí, mientras se vaciaba el patio. Arriba de mi estaba el pasillo de los salones que era también un pasillo/balcón porque daba hacia el patio. Pues yo estaba sentado en el sócalo aquel recordando la pelea que tuve, la sangre que salía de la nariz de una amiga una vez, el brazo roto de otro... cuando dos nenes de los que había entrevistado me dicen desde arriba:

-Míster, qué hace solo ahí sentao, véngase pa acá arriba.

Monday, January 29, 2007

La luna ayer / The moon yesterday

Ayer (sábado) estaba caminando al tren en Santurce y la luna estaba en ¿cuarto menguante? o cuarto creciente, no sé, pero eran las dos de la tarde. Una cosa de ciencia ficción, y no es que no la haya visto de día antes, es que ayer estaba grande y se parecía, por no pasar trabajo buscando otra comparación, a alguna escena de Halo, o Babylon 5 o algo así; porque estaba como difuminada en el cielo azul, era casi transparente allá arriba... Lástima que no tuviese mi cámara.

UPDATE: Vayan a Boreales, de Yolanda, y verán, además de leer su crónica de la playa, en un slideshow lo que les digo de la luna.

_____________________
Yesterday (Saturday) I was walking to the train in Santurce and I saw the crescent of the moon, but it was 2 PM. Some science fiction thing; and it's not like I haven't seen the moon during the daytime before, it's just that it was so big and it looked like a scene from Halo, or Babylon 5, or something like that; it look hazed on the blue sky, almost transparent... Too bad I didn't have my camera

UPDATE: Go to Yolanda's Boreales and see on the slidshow what I said about the moon.

Sunday, January 28, 2007

El Laberinto del Fauno

La película: El laberinto del fauno, o en inglés: Pan's Labyrinth, sale el día ocho de febrero... de cabeza voy al cine a verla, a la primera tanda si es posible... (no había pensado hacer esto desde que salió la tercera parte de Lord of the Rings, que hasta el día libre pedí en mi trabajo, jajaja, qué cojones). Pero, es que miren ese trailer!!

Saturday, January 20, 2007

La Bruma

La Bruma
©

-Vete y no vuelvas nunca más -con la voz ronca le dices a la bruma que te sostiene los pies contra la cama con sus blanquecinas manos. Tus palabras eran como un conjuro para espantarla. Te esfuerzas para levantar la cabeza de la almohada y mirarla. -Déjame -logras pronunciar otro susurro áspero. Las energías dormidas te regresan y sacudes la bruma de tus pies, disolviéndole sus extremidades. Pero ella lee las mentes. Y nota que miras a la puerta. La bruma evapora su cuerpo fantasmal y se deshila en múltiples hebras de vapor que pronto cubren la habitación de una niebla pesada y lechosa. La puerta desaparece tras ella. La bruma te presiona ahora todo el cuerpo, de forma constante y uniforme, contra la cama. Y resuelves que la bruma quiere otra cosa. Te safas de sus omnipresentes manos y te incorporas. La bruma se revuelca en pequeños torbellinos al lado de tus hombros. Pones los pies en el suelo húmedo de rocío. La fobia de aquel claustro te desespera y tanteas en todas direcciones para orientarte entre aquella blancura desabrida. Corres. La niebla hace nudos en el aire. La perilla no da vueltas. El seguro está atorado y el metal resbaloso. La bruma piensa en todo. Se succiona por debajo de la puerta y ahoga los cantazos que das. Luego, la sientes sigilosa en tu boca, en tu nariz... y te azota las cuerdas vocales con un ventarrón huracanado. Te impide gritar. Vas perdiendo la fuerza en las rodillas y te acuclillas con lentitud. Intentas exprimirte de la garganta el ahogo. Gorgoteas de asfixia. Y paulatinamente te evaporas.


Octubre 11, 2006
Enero 20, 2007

Wednesday, January 17, 2007

Update of linerider

This website is more complete than the one before.

www.linerider.com

Ok. So. Go to www.linerider.com (or this UPDATE for a better link) and check this simple game. It is rather hard to draw the track for the sled but you get the hang of it. And it is überadictive. Now, after you have seen what it is on the website (go there first!) see the video below, it'll blow your mind (or at least, it blew mine, I don't know where it is right now).




Impressive isn't it? How the hell did he do that? How much TIME did it take? I want to do it. Too bad I discovered this last night, hours before the start of school.

Look at this other one.



:-o I'm flabbergasted

Monday, January 15, 2007

Partidos políticos, ambiente,
y los molinos del quijote

Como yo siempre vivo atrasado (porque pues leo los periódicos una semana después que salen, o porque tampoco veo noticias, y radio mucho menos) me acabo de enterar que hace poco que el Partido Puertorriqueños por Puerto Rico (PPR) está dando frutos. Hace tiempo que venía escuchando de este partido y de los tumbos que ha tenido para registrarse y conseguir los endosos pa que ser considerado partido político. Me alegra saber que ya votaré, posiblemente (dado que el partido finalmente logre SER partido), por una opción política que sí valga la pena para este país.

Por mucho tiempo, gracias a la ignoracia (que siempre digo que es "bliss", pero saber también lo es), pensé que todos los paises del mundo tenían tres partidos políticos, o por lo menos dos, con estruturas definidas: unos querían estar pegaos a otros, otros querían ser independientes y otros querían estar pegaos pero en casas diferentes... Pero resulta que no era así. Resulta que los partidos de otros países se basaban en cosas que no eran tan... digamos visuales/slash/tangibles como las de aquí. Todavía es la hora en que confundo quiénes son los republicanos y los demócratas en EEUU, y cuáles son sus diferencias; pero es porque sus diferencias son menos tocables que las de aquí, y como uno está acostumbrado históricamente (por lo menos las generaciones recientes) a saber las diferencias con una contundencia grande pues era/es difícil entender aquellas foráneas.

Bueno, pues entra el PPR a someter esa línea gris entre partidos.
-¿Que cuál es tu posición política, PPR?
-Pues, unir al pueblo puertorriqueño olvidándonos o separándonos el estatus, y buscando el bienestar de las personas con justicia, progreso, sana convivencia y sobretodo encontrar el bienestar ambiental.
Entonces, como si nada de esto le hubiese entrado al puertorriqueño promedio, él vuelve a preguntar:
-Sí, sí, ¿pero, cuál es tu posición política, PPR?".

Me temo que esa sea la... incertidumbre popular. Preguntar esa pregunta, esa pregunta que nos mata y nos unde cada vez más, porque no podemos separar la política de la condenación de "anexión", "independencia" o "unión libre".

______
Bueno... pero dejando ese tema, paso al próximo, que es ese enfoque que PPR tiene para con el ambiente. Y tengo una propuesta excelentísima (qué modestia, no) para ahorrar luz y generar más y que nunca se acabe y que nunca se dañe y que nunca le pase nada (eso de "nunca" es demasiado perentorio):

Construir molinos de viento justo en Palo Seco. ¿Por qué no? Mira:
1. el viento sopla las veinticuatro horas, los siete días, por los 365 días del año
2. el viento sopla más fuerte en las costas que tierra dentro (aunque en montañas altas también), así que generarían bastante energía
3. además que serviría de atracción turística y estética para la bahía de San Juan, imagínense llegar en un crucero y ver el Castillo del Morro con sus quinientos y pico de años de historia en piedra y murallas a la izquierda de la bahía, ver luego los delfines que brincan por el frente de los barcos (porque allí hay delfines y yo los he visto y tengo un video para probarlo si no me creen), y luego ver a la derecha la isla de cabras y palo seco con una hilera de molinos de viento blancos que revuelven y se reflejan en las aguas (no tan claras) de la bahía (pero se reflejan igual)... ¿No es una imagen estupenda? Lo viejo y lo nuevo conviviendo en armonía utópica. Sin mencionar el orgullo que se generaría en la población al ver esos cosas moverse y saber que son parte de nuestros esfuerzos y que a la vez de lindos, y alegóricos a los molinos del quijote, son prácticos...

El único problema serían los huracanes, que tan solo me imagino que se llevan las aspas volando por los aires y las mismas van talando casas y edificios a su paso, pero a lo mejor mi imaginación es demasiado opulenta y malvada y seguramente encontrará la manera de salvaguardar las aspas de alguna manera jamesbondiana para que se guarden así como telescópicamente y el viento fuerte no las maltrate ni las magulle ni les haga daño. (por eso decía que el "nunca" era medio perentorio).

Bueno, alguien que me de información de cómo someter legislación (o recomendación de legislación) al capitolio que yo buscaré también pa empezar mi trabajo de legislador pero desde ya!

Saturday, January 13, 2007

Joel's Movie Review: Alfonso Cuarón's:
Children of Men

((English Version Below))

Solamente he visto dos películas del director Alfonso Cuarón, uno: "Y tu mamá también", que es una película sobre nada, sobre dos amigos que se van detrás de una tipa, pero que en realidad no pasan muchas cosas en la película, pero que aún así, impactó mi ser al final (y se explicará esto más adelante). Y dos: "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban", que, a pesar de que ya Harry Potter era un personaje completamente caracterizado, es la mejor de las cuatro que han salido (ni la cuarta parte es mejor que la tres, y digo esto cuando la opinión popular es que ese tercer LIBRO, era uno de los menos acertados de J.K. Rowling, así que Kudos para Cuarón).

Pero ahora, aparece con esta película: Children of Men.
Wow! Sencillamente una cosa magistral. Si los libros están escritos para leer descripciones activas con palabras sencillas pero a la misma vez inteligentes y precisas, si las canciones están hechas para tener ritmo y algo de rima, las películas están hechas para VERSE! Y esta película es para VERSE. Y más de una vez.

La película fue filmada casi toda en "hand-helds" (me parece), lo cual le da una única atmósfera de docudrama. Pero, si a veces la palabra docudrama puede traer connotaciones aburridas, les aseguro que no lo estarán.

La película se trata de que en el futuro la raza humana es infértil, hace 18 años que no nacen niños, y el final de la especie se puede esperar pronto. La gente está desesperada por la incertidumbre, y en el mundo hay guerras y levantamientos. Inglaterra es el uno de los únicos lugares que aún mantiene un tipo de orden social (el cual es objetable y subjetivo) y por lo tanto la inmigración se ha vuelto un problema serio. En eso aparece una chica embarazada y la cosa se pone tensa.

Dado esa pequeña sinopsis, les auguro que no esperen que les contesten el cojonal de preguntas que se puedan haber preguntado leyendo la dicha sinopsis (valga la redundancia), porque quedarán insatisfechos... ¡advertidos quedan! PERO, la caracterización de estos personajes fue tan y tan abrumadora que te enamoras de cada uno de ellos, aún cuando sus actuaciones hayan sido efímeras. Especialmente la actuación de Michael Caine como un hippie del futuro, excelente. Hay, entonces que comparar estos personajes con los de "Y tu mamá también", y ver qué es lo que los ha hecho tan memorables, por lo menos para mí, aún cuando no hacen mucho en las películas. Y es que en ambas películas los personajes tienen sentimiento, son personajes que pasaron de ser imágenes en un papel a ser personas casi reales. En "Y tu mamá también" los dos muchachos eran amigos hasta el fin, y los ves interactuar, compartir el uno con el otro en muchas facetas de la vida sin que mucho les pase, hasta que al final les pasa lo que les pasa y nunca se vuelven a ver, pero aún así sabes que les duele la pérdida. Mientras que en "Children of Men", hay una relación más o menos igual con Clive Owen y Julian Moore, y aunque es una cosa tan corta, la sientes cuando termina. Igual sucede con el personaje de la matrona, no puedes imaginarte la vida sin ella...

Además, la película tiene unos detalles tan enfocados, un "feeling" de guerra tan arrinconado dentro, que es difícil no estremecerse ante ello. Yo no puedo ser un buen juez de una película de guerra, porque últimamente me mueven demasiado (especialmente la batalla en Lord of the Rings, y las de The Thin Red Line, entre otras), pero hay que admirar el arte con el que Cuarón logra las escenas. Unos cortes secuencia larguísimos que siempre me hacen cuestionarme el tiempo que habrá tomado ensayar todos los movimientos de la gente y de la cámara para que quedaran perfectos.

En sí es una película de persecución (ah, y la persecución más genial a un carro que no prende) en el futuro (que se parece al de ahora pero deteriorado) con situaciones sociales: la guerra y la inmigración (cuyo parentesco con el presente es pura coincidencia, por supuesto) pero también tiene ese wit, esa sapiencia jovial que la gente siempre tiene en tiempos de gran decadencia.

Súper película, si le quitas el sonido, y los diálogos, sería igual de buena, ¡en serio! Si la violencia gráfica, las explosiones, la acción, la tensión es lo tuyo vela. Si te gusta el drama humano y la poética visual de una película que es para VERSE, VELA, porque está brutal.


________________________
English Version

I've only seen two other movies of director Alfonso Cuarón, one: "Y tu mamá también, which is a movie about nothing, about two friends who go after a girl; but really, in the movie not much happens, but even so, its ending moved me (and I'll explain later). And the second movie: "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban", which, even when Potter was already a fully developed character, it was/is the best Harry Potter movie yet (not even the forth one is better, and I say this minding that the popular opinion is that this third BOOK was one of the weakest in the saga by Rowling, so Kudos to Cuarón for making it awesome).

But now, here is this movie: Children of Men
Wow! Simply magestic. If books are written for reading active descriptions of actions in simple words which are at the same time intelligent and precise, and if songs are made to have rythm and beat, then movies are made to be SEEN. And this movie is for SEEING. And more than once too!

The movie was filmed almost entirely in hand-helds (or so I believe), which makes it have a docu-drama atmosphere. But, if sometimes the word "docu-drama" brings boring images and connotations, I assure you that you will not be.

The movie is about the future; the human race is infertile, no children have been born in 18 years, and the end of the species is imminent. People are desperate by uncertainty, and war plagues the world. England is the only one place that maintains a kind of social order (which is objectable, subjective and relative) and, as a result, immigration has become a serious problem. In all that, a young pregnant girl appears, and things start to get tense.

Given that small synopsis, if questions rised from said premise, I recomend you not to wait for the answers, cause you will be unsatisfied! Warned you are! BUT, characterization is so well done, that it overwhelms, that you fall in love with every character even though their appearances are ephemeral. Specially Michael Caine's, as a hippie of the future, he's excellent. Then, we have to compare these characters with those of "Y tu mamá también", to see what has made them so memorable, to me at least, even when they don't do much on their movies. In both movies the characters have sentiments, they have grown out of being images in a piece of paper, to be almost real people. In "Y tu mamá también" the two young guys were friends 'till the end, and you see the interact, and share precious moments in differents times of their lives; not much happens to them though, except until the end of the movie where what happens happens and they never talk or see each other again, but you can feel that it hurts them nonetheless. While in "Children of Men", there is an almost parallel relationship between Clive Owen and Julian Moore, and even thought it ends quick, you feel it when its over. The same happens with the character of the matron/midwife, you cannot imagine life without her...

Also, the movies has greatly focused details; a very deep feel of war inside to which is hard not to be moved by. I cannot be an unbiased judge to war movies, because lately they overwhelm me too much (specially the huge battles in Lodr of the Rings, and The Thin Red Line, among others), but one has to admire the art with which Cuarón accomplishes these scenes. Super long sequences that always make me wonder how much time it would have taken to rehearse the movements of the actors and actresses and the camera's, so that the shot would be perfect.

It is a chase movie in its core (ah, and the most genius chase scene ever seen of a car that doesn't start...) in the future (which looks like the one now, just deteriorated) with social commentary: war and immigration (which likeness to the present is only coincidence, of course), but it also has that wit, that humorous know-how that people get when in great dispair.

Super movie. If you take out the sound and dialogue it would be equally great, seriously. If graphic violence, explosions, action and suspence is your thing, go see it. If you like human drama, and visual poetics on the movie made to be SEEN, the go SEE it. Because it is awesome.

Friday, January 12, 2007

Los cuatro cuadros

Pero encontró cuatro fotos de cuatro cuadros en un libro que alguien había tirado en la mesa. Y dejó de escribir para pensar en el olvido. Porque los cuadros son el silencio en el espacio. Son columnas y sombras y pisos limpios. Y recuerda el reguero de su estudio. Y recuerda que ya no vive con su madre que le recogía el polvo que brincaba bajo la cama. Y recuerda que no recuerda a su padre. Que no lo recuerda porque no lo conoció. Que no lo conoció porque se tiró de un faro un mes después que él nació. Y el faro de uno de los cuadros, que son fotos, le recordó su vacío y el reguero de su cuarto. Porque aunque sea pintor, escritor, maestro y escultor aun está vacío. A lo mejor no es vacío, sino aburrido. Que todas las mañanas se levanta y el día nace soleado como todos los días, y es igual que todos y nada pasa. Pero le gusta el vacío, el espacio vacío y la plaza rodeada por una pared del otro cuadro que es una foto. Pero no le gusta el reguero de su cuarto. Y no se entretiene ni recogiendo ni ensuciando.

Pero entonces cierra el libro y se va a su estudio y busca las fotos. Y las fotos tenían el polvo brincándoles encima. Y las puso en unos marcos. Y las enganchó en la pared. Y miró el cuadro de la foto de su padre que murió en el faro. Y miró el cuadro de la foto que le tomó a su madre cuando recogía el polvo bajo su cama. Y miró el cuadro de la foto de cuando él era un bebé, solo, en el piso de la sala sin muebles acabada de comprar por su padre. Y vio la foto de él ahora, con un delantal sucio, sentado frente al cuerpo esbelto de una mujer que era una escultura blanca cuya cara era todavía una cruda piedra vacía.


Noviembre 19, 2003
7:15 PM

Wednesday, January 10, 2007

That 70's Show = Reba
(on the CW network, formely known as WB)

Random thought:
I'm watching too much TV.


Random advise:
Watch Reba on the CW, Sundays, 7:00 (I always forget).


Random thought:
If you liked That 70's Show, because it made you laugh so hard, and so long and so repeatedly in about all of its episodes, you will love Reba.

Extended Random thought:
Reba is a totally different show. That 70's show was about a group of friends. Reba is about a disfunctional family. But what makes the two shows compare is in their distinctive characters. Lets make a character list/table:

That 70's Show - trait - Reba

Hyde - cinycal - Kyra
Kelso - stupid - Van
Jacky - clueless - Barbra Jean
Donna - strong - Reba


Well, that doesn't really clarify much, but you have to see for yourself. You will fall in love with the characters in Reba the very first time you see them, even if you dont know anything about them, just as it may have happened to you (to me) with That 70's Show. They are all weird but credible characters, and the jokes are hillarious. But just like Fez, Kelso, and Red (Eric's father), stood out in That 70's Show, in Reba, three characters stand out: Van, Barbra Jean, and of course Reba. They have the best lines. Van and Barbra Jean have this ability of body/physical-comedy that Jim Carey has, that they make you laugh just by moving their faces, and their clueless minds go along with it. While Reba is the "reason", the thoughtful mind of the show, but sometimes, that "reason" breaks and that's the funny part. I can't really explain it... So watch it, and then tell me.

Después me cuentan.

Tuesday, January 09, 2007

Lavarse las manos/tocarse el pene

Pues sí, el nuevo año trae muchas cosas interesantes, entre ellas más posts en español, para todo ese público que lo aclama.

El otro día estaba escuchando una conversación ajena (como siempre me pasa, porque son tan interesantes... pero que conste, que no me gusta el chisme... o por lo menos pasarlo pa lante no me gusta (porque no lo sé hacer correctamente)), anyway, la cosa es que escuché una conversación (o a lo mejor me estaban hablando a mí, qué sé yo), pues se trataba de que un muchacho le decía a una muchacha que en el trabajo de él, él había entrado al baño y hay un compañero de trabajo que estaba frente a un urinal terminando de mear (orinar para los púdicos) y entonces se dirigía a la puerta sin lavarse las manos.
-Oye -pregunta el amigo mío (sí, me acabo de acordar que fue un amigo mío que se lo decía a una amiga mía)-, ¿tú no te vas a lavar las manos?
-No -contesta el "coworker"-, yo no me toqué el pene -añade.
Desde entonces el amigo mío no lo saluda con la mano.

Ok. Pues una discución que se tagenteó hacia dos distancias diferentes se originó con el cuento ese. La primera tangente es la siguiente:
¿Cómo un hombre mea sin tocarse el pene?
Pues, podrían haber algunas formas de lograr esta... tarea.
1. Si estás en tu casa esnú, simplemente te paras allí y ya, guinda y no pasa nada, "look mommy, no hands".
2. Si estás en tu casa y usas unos boxers bien "loose" ("holgados" para los puristas que quieren el español a cojón), chévere, simplemente halas los boxers pa rriba pa que se salga por el rotito del frente, o por la pata del boxer (la abertura por donde se meten las piernas) (y esto solamente se podría lograr con unos boxers, reitero, bien "loose", nada de boxer-briefs ni calzoncillos regulares).
3. Sentarse en el toilet a mear. (en vez de hacer number two) (qué raro, nunca me he dado cuenta si sí o si no se toca...) (must do experimentations).

PERO, a excepción de los tres casos anteriores, es IMPOSIBLE no tocarse el pene para orinar. O sea, revisemos todos (o algunos) escenarios:
1. Si anda con calzoncillos, o boxers o lo que sea, ¡siempre hay que meter la mano pa sacar y mear! O sea...
2. Si no trae calzoncillos y solo un pantalón, o mahón o unos shorts (pero recuerden, que esto es en el trabajo, así que indudablemente son pantalones largos) HAY que agarrarse el pene pa sacarlo del zipper, porque, es que no hay forma...

A menos, que el tipo haya hecho como los nenes chiquitos que se bajan los pantalones a las rodillas y entonces.... pero eso es altamente dudoso, porque, como quiera, en un baño público, en un urinal... hello... a lo mejor en un toilet cerrao... pero, eso tiene meao de otros...

Bueno, pues dados todos los parámetros para refutar la teoría de que "no se toca el pene cuando mea, vistiendo pantalones largos de trabajo, en un urinal público", legalmente queda descartada, totalmente desprovista de cualquier elemento de realidad. Y se llegaron a dos conclusiones:
1. O el tipo estaba arrebatao, o viviendo en una fantasía mental imposible de entender.
2. O el tipo lo tenía bien chiquito, tan chiquito que era abrir zipper y respingar pa lante y ya.

OK.
Ahora, la segunda vertiente de la discusión.
¿Es necesario lavarse las manos después de mear?
No sé las chicas, que tienen que limpiar la cosa, entonces sí pues se entiende (al igual que sería una... asquerosidad estratosférica si no se lavan (lavamos) las manos después de hacer el number two).
Pero, ¿mear? ¿Un hombre? ¿Lavarse las manos? (que conste que yo me las lavo) (a veces) (la mayoría de las veces)... (eeeh, todas las veces).
No, pero en serio. Piénselo. Eso es sacudir y meter. Eso no lo toca nadie. Eso está cerrado ahí. Es como una joya. ¿Por qué lavarse las manos? Si puede ser la parte más limpia del cuerpo después de bañarse y andar por ahí. No sé. Pero anyway, la cosa es que no entiendo cual es el show. Uno toca perros, las lenguas de los perros, las narices, y ellos se pasan hueliendo culos to el tiempo... Aunque, la verdad es que el pensamiento de tocar pene ajeno, através de una mano, es nasty, pero y ¿cómo vas a saber cosa igual? ¿Cómo vas a saber que el tipo o la tipa no estornudó en la mano? Es la misma cosa.
¿Y cuando uno tiene sexo? ¿No es esa la epítome de la tocadera de las partes más "sucias" del cuerpo? O sea, si fuera así hubiesen un chorro de castos por ahí.

Ay, ya ni me acuerdo que era lo que estaba tratando de decir. Dejaré mis intentos persuasivos para otra ocasión. Pero, consejito:
"Lávense mejor las manos cada vez que DEN las manos", de esa forma estarán contentos con ustedes mismos, y los que no se lavaron las manos antes de darla, y después de mear, no tendrán cargos de conciencia. Ay qué sé yo qué rayos es lo que digo...

(yo que tengo que lavarme las manos a cada rato, por obsesión compulsiva...) (random thought)

Monday, January 08, 2007

Joel rises from the ashes of oblivion

As the world turned on its axis to the new year, on that almost-full-moon night of December 31st, Joel fell into a deep deep silence. First, his computer crashed on the night of the 26th, right after Christmas. He partied the 24th at home with the family, and the 25th he went out for a couple of drinks in San Juan. It was already the 26th, like 4:00 AM, he turns on his computer out of habit, because he just wanted to go to bed, and that's when it happened. The computer was crying, giving shit in the previous days, turning itself/herself off, begging for some mercy, or for some medicine, but Joel only ignored her, thinking that she (the computer) was just being temperamental. So, that morning, at 4 AM, the computer started, but then it began to have seizures, as if it were epileptic. It blinked, and turned off. It jumped and turned off. It froze and turned off. Joel almost hit her/it. Until the death was certainly evident: a blue screen appeared, saying that Windows had had a supermega-fatal error and that Joel should go fuck somewhere else, because she/it was fed up, she wasn't going to take the finger any more (on the reset button), no more raping of that button, the message said. But! The irony is this. On the 25th, Joel got a new desk for the computer... and it was a deserted desk... And so, Joel realized that it was time to move on.

And he did. Because Santa also brought him the game Zelda, Twilight Princess for the awesomely new Nintendo Wii. He played long hours, forgeting that he had to read Cien Años de Soledad (A Hundred Years of Solitude) by García Marquez (not as an assingment, but because of the hype). Zelda is awesome, Joel would say. Awesome, he'd repeat.

Then, the turning of the year made him dizzy. Just knowing that the world turns on its axis and that people celebrate with fireworks and lots of noise, brings in the thought of the earth shaking towards... towards... well, around. But, in all seriousness, the new year party was great, as it always is, but, since my computer was still pale, twitching, dead, I couldn't write my beloved First Email/Post of the Year... But that shall soon come! For now, I leave you with this resurrection. I was gone, and I almost forgot myself, I almost vanished, I was faded, but I come back from the volcanic ashes of the dark oblivions because IIII am Joel, and no matter how much I stand back in the shadows I will always (or will try to) be with my light on and with my door open.

Saturday, December 30, 2006

Neverending battle

stupid computer of mine.... le da con dañarse en el momento que más necesito un outlet... Pero bueno, no he abandonado mis responsabilidades con este website. Tengo posts en mis drafts pero no tengo ganas de postear refritos asi de la nada... Así que, los dejo con el clichoso Feliz Año Nuevo, y espero que no tengan trastornos mentales.

Neverending battle suena tan poetico, como para un cuento... espérenlo... quizás

Saturday, December 23, 2006

On picky men, on survival from disorientation, on retarded jeans, on economic recess, and on sleepy contradictions.

Men are as picky/choosy with their clothes as women are. Evidence of this is the fact that you see them in Zara, or in Guess, or in Banana Republic, or (I forget the other expensive/chic store in Plaza) buying an sorting clothes; I saw them today, as I shopped for Christmas. It was interesting. (And the fact that I finally went inside Zara and Guess made it a little bit more shocking).

Talking about Guess, and Plaza las Américas (largest mall in the Caribbean for those puertorricanly-impared)... I got lost... well, not lost, but disoriented... at the hall between JC Penny, and Macy's, somehow I thought I was heading east (towards the main entrance), but I was actually going south (towards Macy's). I don't know how it happened, I went into those stores that I never go, just to look around, and when I finally realize where I was, the map in my head straightened... it made me dizzy, but I survived.

Talking about that hall.... There is a store there called: Lucky Brand Jeans, goshdangit, a pair of jeans in there cost 138 frigging dollars!!! Can you believe it? Would you pay that much for them? Hell no. Talk about uberduper recontrarchi supercalifragilistupidly retarded. I'd rather buy 4 at $20 a piece, in different colors and styles for every day off of the week!

Talking about expensive shit... Puerto Rico is in a slight (although many would argue that adjective) economic recession, but people still walk around the mall with three to five bags full of stuff.

Talking about people without money... I was one of those walking around with two or three bags. Now I'm sleepy, goodbye. Or should I play with my new Nintengo Wii? Nah, I must sleep, I have huuuge ojeras.

Wednesday, December 20, 2006

Holiday Warmth o Ella está feliz

Holiday Warmth o Ella está feliz
por: Joel Feliciano

Sube las escaleras hacia su apartamento. Camina por el pasillo de su piso alumbrado por una luz tenue, que la baña de tonos sepia, y hace que sus movimientos sean más lentos. Imagina lo que hará esa noche. Se imagina mirar el techo mientras el sol termina de ahogarse en el horizonte. Un leve tintineo de dos únicas llaves se escucha. Abre las dos cerraduras de su puerta, la segunda truena como el choque de las bolas de billar a donde estuvo esa tarde; libre de tareas universitarias, se había pasado el día paseando por su ciudad de frías nieblas, su ciudad de luces entumecidas por nubes, de aires memorables de nostalgia y recuerdos enternecedores. Entra en su apartamento. Por la ventana al final del pasillo de entrada entra el final del día: una claridad vaga que la divierte, que desenfoca las sombras y que une las vidas. Deja caer las llaves en el counter de la cocina, pues no tiene una mesa de comedor. Suelta su bulto en otra esquina. Se quita los zapatos. Camina en medias. Siente el frío del suelo de madera. Siente la mullida suavidad de la alfombra del cuarto. Enciende el radio que está en el piso. La estación fue predestinada desde ayer: un Jazz absorbente y grueso. El saxofón embadurna los rincones de una tristeza hermosa, de una alegría de olas de mar. El piano timbra y ausculta los misteriosos rincones con curiosidad, y suena en el trasfondo de una fotografía en blanco y negro. Ella se trepa en la cama, su único mueble. Abre la ventana que hay en la cabezera y el frío entra. Enciende la calefacción, que está al alcanze de su mano, para no congelarse. Es una chica complicada. Le gusta el frío natural, pero no le gusta congelarse. Tiene sentido. Y para que ese calor se le quede dentro enciende un cigarrillo. Y mira la chispa ardiente en la punta. Y exhala hacia la ventana, enrolladas sus piernas entre sus brazos, sobre la almohada. El humo se escapa por la ventana, pero queda el amargo olor en la habitación. A ella no le importa y mira el cielo gris, mira la niebla que se confunde con el humo. Apuñala el cigarrillo en el cenizero, donde descansan en paz otros cuántos. Se acuesta en la cama, y presiente los cambios de la luz, que se desvela como un telón de terciopelo en el teatro; aparecen pliegues tras los objetos, tras los libros. Recuerda entonces el ramito de pino que arrancó de algún árbol de navidad que vendían en la calle de camino... Lo saca del bolsillo de su camisa. Lo huele: un agridulce que la sumerge en memorias intocables. No puede comprarse uno. Entonces escucha la voz solemne, honda, y levemente rugosa de un hombre en la radio. Imagina a un hombre negro, con la sencillez de una sonrisa sumamente blanca. Cierra los ojos escuchando la siguiente tonada, y se imagina la noche, se piensa abrazada por otro cuerpo en aquella cama, entre las sábanas tibias por la piel. Cuando abre los ojos ya la ciudad ha ennegrecido, las cornisas de los edificios cercanos relumbran con las girnaldas navideñas. Respira profundo, su pecho se yergue... Puede escuchar los rastros del retintinar de un villancico a lo lejos. Entonces tocan a su puerta. Se levanta, saca de la nevera la botella de coquito que su amigo le ensenó a preparar; la única receta que se ha dignado a hacer, solamente para aquella ocasión; y pone la botella en el counter, el contenido espeso y cremoso la excita. Se sirve en uno de sus tres vasos de cristal, la crema se desliza y ella se deja dominar por el amigable olor de la leche condenzada mezclada con el hambriento vapor del ron... Sonríe. Y camina hacia la puerta. Abre y toma de la mano a aquella otra sombra.


Dedicado a Alexandra, quien vive en la gris ciudad de San Francisco.

Tuesday, December 19, 2006

Today Last Year, no fear

There are dates that you never forget. Today is 19th of December. The 19th is part of a sequential-trilogy of days. I'll explain. The 17, 18 and 19 of December of last year 2005, were the turning point of a very awesome Christmas.

Two days ago, I started to write this, and here goes:
On December 17th, 2005, a night much like this one, at this same exact hour/time: 1:00 AM (of the 18th actually), I was on my way to the Greyhound Bus Station in Downtown Las Vegas. I was going to make a 15-16 hour bus ride to San Francisco. It was one of the best experiences I've had.

The bus ride was pretty much uneventful, but the days before the ride, and the days after...!!! Gosh... I get teary-eyed.

I left Las Vegas at 1:45 sharp. I was driven to the station by Joel (the other one). On the bus I called Alexandra, who was the one I was meeting in SanFran, and we talked for like an hour or more, or until the people on the bus were bothered by me speaking. The road was dark, invisibly barren. We would stop at these small little outposts in the middle of the dark nowhere. And we'd move on to the road. I fell asleep, and when I woke up, the day was rising. Early morning in the plains of California, after a while buildings and urban areas started to appear on the roadsides, and soon the metropolis of Los Angeles was evident. There the bus stopped for a layover (at a very unappealing station). Then, the landscape of lonely hills returned. The bus stopped at the most solitary Burger King I've ever seen, and it was cloudy, the sky was super grey, it was a little rainy, and it was uber cold. I loved it.

But I want to tell you about the moment going to the station in Vegas, and the moment getting out of the station in SanFran.

I had been camping at Joel's appartment (the other Joel), it was the last day I was going to be in Las Vegas. We were going to eat. Joel's girlfriend had to work. I packed up my things, I put them in the back of the car. I was leaving. We had dinner at the Hard Rock Café, and then we had like four hours to kill before 1:45 AM. I don't remember exactly what we did, I think we walked around the casinos and tried to get to a show (cirque du soleil or a comedy show I'm not sure) but it was sold out. But, what I do remember is the drive to the station. So much silence. It reminded me of the taxi ride, in Orlando, from the appartment in Disney to the airport. The same quietness, the lights of the street swooping by around the car. And, just like that, I was at the station, I grabbed my bags and said goodbye. It reminded me of so many movies when goodbye scenes are so long. But this, was very casual, as if that was a natural thing, as if tomorrow I'd be there again. "See you soon", I said. "Merry Christmas", he said. "You too", I said. "Thanks for visiting", he said. "No, thank you". And just like that, I crossed the glass doors, bought my ticket and he was off and I was off. 1:00 AM that was, on the 17-18.

Then, at 6:30 PM I arrived in San Francisco, it was dark already. And the station was dirty, dark, and wet. I asked a clerk: "What's the address of this place", she said really loud(if i recall correctly): "This is Mission and 2nd Street". And in my mind I was: "Dang, I need to go to 9th street or Market street". But, since the lady wasn't really nice I just went towards where everybody went, it was a bus stop, a big one, and I had to get on one to get to Market. I called Alexandra:
"What do I do."
"Where are you?"
"Second and Mission"
"Oh my God, your so far! I'm on 17th street."
"Dont you live on 9th?"
"I was with a friend".
"Ok, so what do I do?".
"Find Market street and the Bart".
"What the fuck is the Bart".
"The subway, just ask for the Bart".

And so, I was off, with my bags, running around dark streets. I was fine tho, because I had studied Google Earth, and new the order of the streets (I'm geeky like that). Then, I asked for the Bart and people told me the directions. I went underground. I emmerged at the appointed station in 16th Street/Mission Street. It was darker, wetter, and a little getto. I was in survival mode, and I saw heaven: a Walgreens! Five minutes later Alexandra arrives and we embrace right in front of the cashier lady, who had to wait for us a while before I could pay. It was already like 8:00 PM on the 18th. On the 19th I woke up to a new city.

2005 was the year of no fear. On January 6th, 2005, Alexandra was in Puerto Rico, she said: "no fear, Joel", because I was leaving to Orlando, "why fear, Joel? Remember: no fear". I followed I guess.

No fear makes u do things... And this is/was just a pinch of those things.

What will happen in 2007?

Monday, December 18, 2006

Algo digno de PostSecret.com

The girls at work think that I have no eyes.

Sunday, December 17, 2006

The Mystery of the Eyes on the Ceiling
Part II: The Sighting

And to unfold the mystery, here is proof of those fatal eyes on the ceiling. They're creepy!



SÚPER CREEPY (with an accent on SÚPER).

To be continued...

Friday, December 15, 2006

The Mystery of the Eyes on the Ceiling
Part I: The Horror

I've been sick with sinusitis since Sunday. This makes me have weird dreams that wake me up in the night every two hours. But, on Monday, I am dreaming some odd thing (which I can't remember) and the alarm clock goes off. As I open my eyes, my vision blurry, my mind still in a daze... I see two hugeamongous, emerald green eyes on the ceiling of my room looking at me. You can imagine the start/jump I suffered. My heart raced three thounsand miles in three seconds, my blood heated up in less than one... I didn't scream because I couldn't (I was just waking up, I have no power for anything). Qué pendejo soy, ah.

Before leaving this post, I'll say that the eyes watch me every morning. Pretty peepy. Pretty voyeuristic. Pretty creepy.

I have pictures to prove this. But I'll post them tomorrow, I want to get a CLEAR shot, and not some fuzzy, unfocused shit that would be compared to bigfoot sightings.

Wednesday, December 13, 2006

On why I write in English

I have had this "title" on the blogger drafts for some time now, (you can see in this screenshot that I have had it as a draft since May 24, 2006; click for larger view). It seems that there are many people intrigued by this infatuation of mine... Well, I guess I have felt your pressure since May of this year. So, here it is.

I was recently asked: "why do you write in English?" I, instead of giving a straight answer, would only take my attention towards something else (pichando eh), and never answered. Two reasons: 1. I didn't answer because indeed my attention was diverted, and I get distracted easily. 2. I didn't really want to answer. But now, I do, and I do it not only for those persons who have asked me, I also do it for those who haven't, and also for me too, to have it black and white.

I have debated on this subject, again since May, probably even before that. To understand this, I'd have to give some backstory. I know backstory (in storytelling) can be tedious, monotonous an boring, but I'll try not to. Well, it began when I was in school, and WANTED to learn English. I was a "cable-less" child until I was in like 9th grade. Cable is not a household necessity, I know, although, I also know that I wouldn't live without it, even if the TV is turned off for the entire day. Anyway, back to backstory, I learned English watching Sesame Street, and the sort of "muppet" shows that PBS, (el canal seis) would air.

Ok, that has nothing to do with why I write in English, but I'm getting there. So, then, I finally learned. Then I started University and found all these people that, even when they spoke perfect Spanish, they'd throw lines in English. Why? I asked. No apparent reason. It was probably "cool". And well, I, even when I despised that kind of behavior (I still think that the Spanglish spoken by Newyoricans/puertoricans/latins has a horrible accent) I became one of them too. And, because EVERYTHING I watched on TV was in English, then it became a natural thing.

Then, in 2004 I joined a Yahoo group with them friends from the University. And language started slowly shifting from Spanish to English as we moved out of Puerto Rico. There are still some things in Spanish there, proof of our love of the language, though, for the sake of all who don't know it, we write/wrote in English. "So?", you may ask, "let them figure it out for themselves..., tell them to buy a dictionary". That was a very good point, still is. But, we figured, that the people who knew Spanish, also knew English, whereas the English-knowers didn't know Spanish. And so, being the Spanish as giving as we are, and being the higher language there, then we let ourselves write in English so we would be understood by the majority of the people.

Then, I went to Orlando. And I came back. And started this blog out of sadness, because I had a great time over there. And well, this blog was/is intended for them to read. And the rule applied also: "I knew more people who spoke Spanish-English, and English-only, than Spanish-only". So, make the math, if I have
10 friends Spanish/English + 10 Englishonly + 5 Spanishonly (1 English blog) = 20 people who will possibly read and write.
Whereas if I have:
10 friends Spanish/English + 10 Englishonley + 5 Spanishonly (1 Spanish blog) = 15 people who will possibly read and write.
So, 20 vs 15... you figure it out...
And it is/was true. Many of the people I know speak both. This seemed like such a childish explanation, such a childish reason, but that is it. Childish stuff is what gets us in trouble (random thought) (I'm not in trouble) (look at George Bush, he's such a baby, or Roselló... Ohmygosh, out of context, out of subject... back, back to languages please).

BUT here comes the big ass BUT.
That math problem I just made up is outdated. Statisctics are different now... It seems that I get more hits from Spanish posts than English.... And since I am a child born out the capitalistic world, I will go with what the statistics say.

BUT, not only because of that... no no no. There's also another reason as to why I will be switching/leaning towards the Spanish now: because it's just so much easier for me, and also I'll have a more sophisticated and spontaneous beat in the writing, which I think I have lost a little; also I miss the one-sound-only letters, I miss the hardcore control of syllables, the ommited subjects, the syntax, and I miss the very wisely-used-very-ellusive accents (which actually have a purpose, as opposed to most of the French accents...).

I don't know if this long ass answer answers your questions. Writing in English is more of a habit than it is a choice. (I eat all the food I have on my plate out of habit, more than out of hunger or whatever) (that's another post) (and of course, there are exceptions to that rule) (that brings me to a question: am I fat?) (oh well, another day it'll have to be). So yes, I write in English out of habit, but that's only for this non-fictional blog areas, when I do fiction I have to do it in Spanish, its just such a richer language (no offense to English-speakers)...

Well, that's it. If I have offended somebody then go seat on a rusty nail, turn on it three times, then come back and ask. If I have offended somebody please call 1-800-hot-nail or find us on the net at: www.hotnail.edu/offenses.

Ok. Now, back to bed, because I have one of those illnesses that cannot be translated into English, nor be understood in most other Spanish-speaking countries, one of those illnesses vernacularly, authochthonously, puertorricanly named: La monga. Qué mierda es estar enfermo. (watch out for those adverbs).

Saturday, December 09, 2006

El dinosaurio

El dinosaurio
por: Augusto Monterroso

Cuando despertó, el dinosaurio todavía estaba allí.

Fin

A la verdad que parece un dinosaurio sí, caramba.

Friday, December 08, 2006

Christmas Depre

Ay, si es que la depresión prechrismaniana es... triste...


(cambiará)

Tuesday, December 05, 2006

More esotheric transitions / Más transiciones esotéricas / D'autres transitions ésotériques




))) ~ (((





((Click HERE to see the previous transition.))
((Cliquer ICI pour voir la transition antérieur.))
((¡Métele AQUÍ pa que veas mi frutal ingenio anterior!))


Sunday, December 03, 2006

Crazy/Beautiful and other crazynesses

Watch this picture. (click for larger view).
Do you see the awesomeness of it? Do you see the piercings? I myself don't like piercings, but in that picture they look sooo great!


Now, watch this other crazyness.Do you see what I see? (that reminds me of a Christmas song). If what you see is a carving of someone's SKIN!!, then you're right! My gosh, I never thought I would see voluntary "skin carvings", it just baffles my mind! BUT, this "carving" looks so tidy, so clean, so artistic that I almost want it, but nooo, I won't get it. I ask myself why would people do this to themselves? I'm not judging, just in case; although I want to judge badly, but I can't, because it looks fucking great! Dude, just look at that design! From an artistic perspective is great, it's awesome, if it were a tatoo I wouldn't have a problem! I mean, I don't have a problem with it being a SKIN carving! My problem is with the pain that it must have taken to make it! Imagine the pain of a tatoo, mixed with the pain of grinding your skin on pavement as you fall from a running motorcicle (I'm sure is not as brutal as that example, but I may not be far from truth either). The artistic technique is flawless: look at the depht of the cut, at the pressicion of the edges, at the finnesse of the angles, at the clean look, at the details of the design... Dang. I can't stop looking at it.

This "skin carving", for all who don't know, is made so that when the skin heals, it will leave a scar, ergo a scar in the shape of a butterfly. I really would love to see the end result of it, (not to mention pictures of the healing process (I would imagine oozing puss, some bleeding and itching scabs)). Awesome concept. Nasty pain.

I found this while I was surfing through blogs:
http://modblog.bmezine.com/page/4/
Be warned though, it is not for the faint of heart, nor the weak of stomach; parental discression adviced and most importantly, mental discression advice aaaand openmindedness! Some pictures will make you shiver! But some others are reaaaally just awesome.

Friday, December 01, 2006

Educational Post: Blue Planet
(more Penguins and Whales)

The other night, (or shall I say morning?, because it was like 3 or 4 in the morning).... Lets start again... If I go to bed uber late (or uber early) I usually turn the TV on, to watch "10 or 15 minutes" until my eyes get tired. It so happens, tho, that whatever it is I find is so interesting that I stay up until the show is over. That's what happened this night (morning). I turn the TV on when I lay in bed, I flip the channel into Animal Planet, knowing that for sure something interesting for "the insomniac" is going to be on, but also knowing that if I do, I will stay up, ALSO knowing that if I stay up I won't wake up the next day as rested as I should. But, masochism is a very complicated trait of the human race... So, I turn the TV on, and there it is: BLUE PLANET, a critically acclaimed documentary series about ocean life in our planet (duh, it's not going to be Jupiter).

Penguins
(I know, I'm obssessed by now with penguins, but I have to talk about them again, but if u are bored of penguins, just skip this parragraph and scroll down to the "Whales")
As I watch they're talking about penguins, and about the hardships of a particular species that has to ride the waves so they can get to the top of a very steep cliff, so they can go to their breeding grounds. And you see the little birds struggling in the tempestous waves, you see their small, black wings (that look like fins of course) flailing on the surface, being engulfed by the raging foam of the waves, and then, they fall so hard on the rock (which, bytheway, is not a flat, smooth rock, but very pointy and rough, my mind could only imagine the quatity of penguins being impailed by them). Seeing this was really really very moving. They do it because instinct tells them to, and they don't see the dangers, or maybe the do see it, but they still go against all the odds.

Whales
But, the most exciting, and moving thing I saw that night was the chase of a grey whale. Grey Whales are the second or third biggest animal in the world, only the Blue Whale is larger. So, who or what is chasing the gray whales? Man? Nope. It is a pack, or a school, or a group of orcas, killer whales. Dang. Killer whales are called like that because they're the only whale that hunt, to eat, while the other whales just eat krill or plankton. So, the narrator says: "the gray whales follow strict migration roads... the killer whales know this, and they are on the hunt. The gray whales don't know they have been spotted". And while he narrates, you see the mother gray whale, with her calf, swiming placcidly inches from the surface of the ocean, without even making waves, while, on the other hand, you see the orcas going up and down on the water, with that distictive dorsal fin (like sharks), and their black and white skin breaking the blue of the ocean, swimming rapidly, even almost rabidly. And so, the Grey whales finally see the danger.

A grey whale can easily outrun an Orca, because they are three or four times larger, but, calfs are not as strong. So you see the orcas swimming faster, and you can see the difference cause the water on top of them swirls and splashes. But, when the calf gets exhausted, the mother has to stop and fight. And, believe me, this fight was VERY VERY intense. You would say, "No, a fight in the water cannot possibly be interesting, let alone nerve-racking, nothing like a good boxing match". But you may be wrong. I don't know how the people of Blue Planet did this, but the editing, the narration, and the action in the water was super exciting:

The narrator goes, "the killer whales circle the mother and her calf, and try to separate them. The orcas push themselfs between mother and calf, taking turns; and in the meantime, exhausting the young whale". And you see this huge black orcas swimming between the two gray bodies, you see the fins of the grays, the foam in the water, the struggle underneath... "The orcas have to be careful, the mother can inflict great damage with her tail... The orcas finally succed". And now, the orcas litterally jump over the small gray whale, and you see the huge skins trembling, you can even imagine the profound sound it would make. And I say out loud: "they're trying to drown it"; that's when the narrator says: "the orcas jump over the young calf, trying to submerge it, they want to drown it". And then you can see the large gray whale going under the small whale trying to get it to the surface so it can breath, while the orcas are on top of the small whale, pushing down, AND while you see the poor calf upside-down in between them, clearly suffering, clearly exhausted, I could even imagine him rolling his eyes because he can't breath. And then, out of the blue, "one orca takes a bite". And OH GOSH, you can SEE the bite on the small calf's fin, it looked as if you took a bite off of a sandwich, a clear half moon on the fin, and then, the blood. And, finally, the orcas drown the baby whale.

The mother has to go on, without her young, whom she kept inside for 18 months? (I forget the whale's time of gestation), and after birth for another 14 months, and for whom she had to stay behind from the rest of the whales...

During the fight, I imagined the hours it took the orcas to get this baby whale, and that's when the narrator says: "After six long hours of work, the orcas only ate the lower jaw and the tonge of the calf, abandoning the carcass floating on the ocean surface". Six hours!!! Just eat less that a quart of the whale! Natually, the carcass won't go to waste, it would soon sink and down there there are others who will rejoyce with that free bounty...

Nature sure is cruel. But amazing.

Blue Planet is on Wednesdays, at 9:00, I think, on Animal Planet, and a rerun during the late (or early) hours of the night.


(Love is instinctive). (Unexplainable)